Program wychowawczy na luty

OPTYMIZM

Kształcony nawyk: Szukam pozytywnej strony wydarzeń
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)

Pytania i sugestie dla rodziców:

A) Poniższe pytania mogą pomóc zastanowić się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.

  1. Czy w naszej rodzinie dbamy o optymistyczny nastrój? Dlaczego? Czy często żartujemy?
  2. Czy w rozmowach staramy się ukazać pozytywną stronę wydarzeń, czy też dajemy się ogarnąć zniechęceniu?
  3. Dobrze jest, by dziecko wiedziało, że przeciwności można przyjmować nie tracąc pogody ducha. Czy jesteśmy sami tego świadomi i staramy się dawać odpowiedni przykład?

B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.

  1. Towarzysząc dzieciom w ich problemach i trudnościach pomagamy im dostrzec pozytywną stronę każdej sytuacji.
  2. Prosząc dzieci o to, aby wypełniały swoje obowiązki, tłumaczymy im, że ich wysiłek da pozytywne rezultaty w przyszłości oraz odbije się pozytywnie na innych, na ich rodzinie oraz społeczeństwie.
  3. Dajemy przykład pozytywnego podchodzenia do problemów dnia codziennego: w pogodny sposób staramy się przezwyciężać trudności, reagujemy spokojnie w obliczu przykrych niespodzianek.
  4. Wyjaśniamy naszym dzieciom, co znaczy łacińskie wyrażenie „omnia in bonum”: wszystko zmierza ku dobremu.
  5. Uśmiechajmy się do naszych dzieci pomagając im przyjmować porażki z podniesioną głową i pogodą ducha.

Opowiadanie do pracy w grupie:

Pytania do tekstu:

  1. Co najlepiej powinien powiedzieć Leo w takiej sytuacji?
    a) „Nie martw się. Napisały o tym wszystkie gazety. Będziesz jeszcze bardziej sławny”.
    b) „Nie martw się, szybko wrócisz do zdrowia. Miałeś pecha, ale to mogło się przydarzyć każdemu”.
    c) „Właśnie się dowiedziałem, co się stało. Niezły numer. Wielka szkoda tak wspaniałego auta”. Którą z opcji powinien zastosować: a), b) czy c)? Dlaczego?
  2. Co innego mógłby powiedzieć Leo do Evry?
Historia: „Wypadek Evry Banegi”

Leo, dobry znajomy Evry, przeczytał prasę z zainteresowaniem:

Ever Banega kontuzjowany na stacji benzynowej

Piłkarz Valencii Ever Banega będzie musiał przejść operację stawu skokowego. Reprezentant Argentyny kontuzji nabawił się na stacji benzynowej podczas powrotu z treningu. Powodem było nie zaciągnięcie w samochodzie hamulca ręcznego, po czym auto stoczyło się na jego nogę i uderzyło w ścianę.

„Nasz zawodnik Ever Banega po treningu doznał nieszczęśliwego wypadku samochodowego i musi przejść operację” – napisano w oświadczeniu klubu.

Hiszpańskie media podały jednak więcej szczegółów dotyczących okoliczności, w jakich gracz nabawił się tej kontuzji oraz opublikowały zdjęcie jego samochodu.

23-letni Argentyńczyk nie pojawił się na niedzielnym meczu z Barceloną z powodu drobnego urazu kolana. Teraz jednak jego przerwa w grze potrwa dłużej niż pierwotnie zakładano. Według wstępnych informacji Banega będzie się leczył przez pół roku.

Leo zdecydował zadzwonić do Evry i go pocieszyć. Wybierając numer zastanawiał się:

Co byłoby najodpowiedniejsze powiedzieć Ewrze w takiej sytuacji?