Program wychowawczy

UCZCIWOŚĆ

Kształcony nawyk: Przyjmuję i stosuję się do reguł gier, sportu oraz zasad funkcjonowania w społeczeństwie
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)

Pytania i sugestie dla rodziców:

A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.

  1. Czy jesteśmy wzorem jeśli chodzi o punktualność?
  2. Czy poświęcamy wystarczająco dużo czasu sprawom ważnym, takim jak: pomoc rodzinie, obowiązki, wychowanie naszych dzieci?
  3. Czy nasze słowa mają pokrycie w naszych czynach? Czy dajemy dobry przykład dzieciom, jeśli chodzi o przestrzeganie obowiązujących reguł i zasad?
  4. Czy nie wyrażamy się negatywnie o zasadach obowiązujących w pracy lub w szkole dziecka?

B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.

  1. Budowanie właściwych relacji małżeńskich. „Nie zamykanie się” w swoim gniewie, pogodzenie się jeszcze tego samego dnia.
  2. Przyjęcie w swoim życiu zasady prawdomówności. Dzieci bacznie obserwują rodziców i z łatwością wychwytują każdą niespójność między tym co mówimy, a tym co robimy.
  3. Stosowanie się do zasad obowiązujących w pracy i w domu.
  4. Obejrzenie razem z dziećmi jakiegoś wydarzenia sportowego lub meczu. Rozmowa na temat niesportowego zachowania (faule, kłótnie, sporna decyzja sędziego).

Opowiadanie do pracy w grupie:

Pytania do tekstu:

  1. Do czego prowadzi sytuacja gdy robimy to, na co mamy ochotę, zapominając o innych?
  2. Jakie konsekwencje w ruchu ulicznym, w domu czy w sporcie mogłyby ponieść osoby, które zachowałyby się tak jak we śnie Zbyszka?
  3. Jaki sens ma bycie posłusznym oraz stosowanie się do reguł czy zasad?
Historia: „Nocne mary”

W ostatnią niedzielę, Zbyszek spotkał się z kuzynami i zaczął im opowiadać przedziwny sen, jaki nawiedził go poprzedniej nocy.

„Śniło mi się, że wracając do domu zauważyłem, że dzieją się na drodze dziwne rzeczy:
a) kierowca przejeżdżał przez skrzyżowanie na czerwonym świetle, bo nie chciało mu się czekać;
b) tramwaj nr 2 jechał po trasie linii nr 7 – bo jest krótsza i nie przecina najbardziej zatłoczonego ronda w mieście.

Gdy wreszcie dotarłem do domu,
a) nie było obiadu, bo mama wolała pójść na spotkanie z koleżanką niż przygotować posiłek dla rodziny;
b) tata poszedł oglądać mecz z kolegami, zamiast wymienić przebite koło w samochodzie;
c) starsza siostra, która obiecała mi pomóc w matematyce, wyszła na imprezę.

A wieczorem podczas meczu, nowe niespodzianki na boisku:
a) obrońca strzelał do własnej bramki, bo przecież ta jest bliżej – po co biec przez całe boisko?
b) napastnik wrzucał ręką piłkę do bramki, bo mu tak wygodniej;
c) zmęczony zawodnik zszedł z boiska po kwadransie, bo nie chciało mu się dłużej grać”.

Zbyszek skończył opowiadać swój sen, a starsi kuzynowie wytłumaczyli mu, że to co widział we śnie, to konsekwencje świata pozbawionego reguł, w którym każdy robi to, na co ma ochotę. Następnie, Zbyszek zapytał ich czy powinien przyjmować oraz stosować się do reguł w grach, sporcie i społeczeństwie, nawet kiedy nikt go nie widzi? Zniecierpliwieni kuzynowie znowu bardzo chcieli podzielić się ze Zbyszkiem swoim zdaniem na ten temat.

Wnioski/konkluzje

I. Niektóre konsekwencje sytuacji ze snu Zbyszka, w którym każdy robi to, na co ma ochotę, a nie to, co powinien:

  1. Możliwy wypadek, jeszcze większe korki itp.
  2. Wiele osób nie dotarłoby na czas do domu, pracy czy szkoły
  3. Brak obiadu
  4. Nieprzygotowanie się do zajęć z matematyki, nieodrobienie zadania domowego
  5. Nieudany mecz – może nawet walkower

II. Przestrzeganie przyjętych zasad – posłuszeństwo – nie jest łatwe, ale ma sens: gwarantuje tobie i innym dobrą zabawę, bezpieczeństwo, a do tego eliminuje stres. Interesujące, prawda?

  1. Posłuszeństwo motorniczego w tramwaju umożliwia ci dotarcie na czas tam, gdzie sobie zaplanowałeś.
  2. Rodzice, chociaż wracają zmęczeni po pracy, codzienne wykonują prace domowe i dzięki temu jesteś zadowolony/a, masz czyste ubranie, masz co jeść itd.
  3. Realizacja twoich zadań i obowiązków pomaga w utrzymaniu porządku w domu i stanowi powód do radości dla twoich rodziców.
  4. Bycie osobą posiadającą kompetencję „uczciwość” jest czymś dobrym nie tylko dla innych oraz dla społeczeństwa, jest to również coś, co nas samych napełnia dumą oraz pomaga się nam realizować. Poza tym, nigdy nie jesteśmy sami, zawsze „ktoś” nad nami czuwa oraz oczekuje od nas rzetelnego wypełniania obowiązków.

Jak widać, żeby być szczęśliwym, trzeba nauczyć się być posłusznym.

III. W jakich sytuacjach mogę bardziej dostosowywać się do zasad, być bardziej posłusznym?

  1. Pamiętam o obowiązkach domowych, takich jak: odkurzanie, wyrzucanie śmieci, karmienie i wyprowadzanie psa na spacer.
  2. Wykonuję te zadania bez względu na to, czy mam na to ochotę.
  3. Pamiętam o odrabianiu zadań domowych.
  4. W czasie wspólnych gier i zabaw z kolegami zachowuję się tak, jak chciałbym, żeby inni zachowywali się wobec mnie. Potrafię podczas meczu stanąć na bramce, gdy nikt inny nie chce; nie psuję innym zabawy, rezygnując z niej po kwadransie, ponieważ przeszła mi początkowa ochota itp.