
Główne założenia Programu Mentoringowego
Wyzwania jakie stawia przed nami dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, chęć ciągłego doskonalenia kompetencji zawodowych i podnoszenia poziomu wychowawczego oraz dydaktycznego placówek edukacyjnych STERNIK-Poznań zainspirowały Fundację do zainicjowania Programu Mentoringowego MENTOR.
Program powstał, aby pomóc każdemu uczestnikowi wykorzystać w pełni swój potencjał tak, aby służył on jemu samemu, jak i społeczności szkolnej, którą współtworzy.
Program MENTOR Fundacji Sternik-Poznań to zindywidualizowana forma wsparcia procesu doskonalenia, uczenia się i rozwoju pracowników Fundacji, oparta na wzajemnym zaufaniu i dobrej relacji Mentor – Mentee.
Q&A
Kim jest Mentor?
Mentor to osoba z umiejętnościami pracy w trybie mentoringowym, która wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie, aby pomagać innym w ich rozwoju i realizacji wyznaczonych celów. Pojęcie mentora wiąże się z pojęciem Mentee czyli podopiecznego.
Kim jest Mentee?
Mentee to osoba korzystająca ze wsparcia Mentora.
Czym jest mentoring?
Mentoring polega na udzieleniu przez Mentora indywidulanego wsparcia Mentee w sprecyzowaniu celu, przygotowaniu planu działania oraz wdrożeniu go w życie.
Jakie są cele mentoringu?
Cele mentoringu ustalane są indywidualnie podczas sesji monitoringowej. Mentee na początku współpracy wskazuje, z jakim wyzwaniem udaje się do Mentora. Podczas sesji mentoringowej wspólnie zostaje doprecyzowany cel, ustalony konkretny efekt oraz opracowany plan działania.
Mentee
W Programie Mentoringowym, w roli Mentee może wziąć udział osoba, która:
- jest pracownikiem Fundacji Sternik-Poznań;
- stawia przed sobą nowe cele zawodowe i chce je realizować;
- jest otwarta na nowe pomysły, rozwiązania, chce się rozwijać;
- ma świadomość odpowiedzialności za swoje wybory i decyzje przy jednoczesnej chęci skorzystania ze wsparcia doświadczonego Mentora;
- jest gotowa do zdyscyplinowanej pracy nad celami uzgodnionymi z Mentorem;
- jest otwarta na przyjmowanie konstruktywnych informacji zwrotnych.
Korzyści z udziału w Programie dla Mentee:
- możliwość kilkumiesięcznej indywidualnej pracy z doświadczonym Mentorem – skorzystanie z ich wiedzy i doświadczenia;
- możliwość konsultacji własnych pomysłów i koncepcji;
- możliwość uczestniczenia w wysokiej jakości warsztacie (sesja wprowadzająca) prowadzonym przez profesjonalnego eksperta z obszaru mentoringu;
- dostęp do publikacji przygotowanych dla uczestników programu;
- uzupełnienie posiadanych narzędzi tutoringowych;
- wymiana doświadczeń – poszerzenie sieci kontaktów i relacji zawodowych.
Mentor
W Programie Mentoringowym, w roli Mentora może wziąć udział osoba, która:
- ukończyła szkolenie kandydatów dla mentorów „Akademia Mentora”;
- pamięta, że może prezentować wnioski i wskazywać alternatywne rozwiązania, ale nie do niej należy wybór konkretnych działań podejmowanych w poszczególnych sytuacjach;
- buduje kulturę zaufania i szacunku;
- chce wspólnie pracować i wymieniać się doświadczeniami z innymi osobami.
Korzyści z udziału w Programie dla Mentora:
- zdobywanie praktyki i rozwój kompetencji mentoringowych;
- możliwość podzielenia się własnym doświadczeniem i satysfakcja z faktu wspierania Mentee;
- okazja do wymiany doświadczeń, spojrzenie z innej perspektywy na wiele tematów;
Udział w Programie obejmuje:
- 4 indywidualne sesje mentoringowe Mentee z Mentorem, trwające do 1,5 godziny;
- 1 warsztat dla Mentees prowadzony przez profesjonalnego eksperta z obszaru mentoringu;
- 1 wspólne spotkanie Mentorów i Mentees w połowie programu;
- inauguracja i zakończenie programu;
- dostęp do materiałów merytorycznych.
Edycja Programu na rok szkolny 2023/2024:
- Mentoring skoncentrowany jest poza celami wyznaczonymi przez Mentee na rozwoju jakości nauczania w placówkach edukacyjnych Fundacji STERNIK-Poznań
Przebieg Programu Mentoringowego:
- Listopad – inauguracja Programu. Dyrektorzy przedstawiają założenia programu w swoich placówkach.
- Do 22 listopada Mentee wybierają Mentorów.
- Grudzień – szkolenie online dla Mentee.
- Od 2 stycznia indywidualne sesje mentoringowe.
- Maj/czerwiec – zakończenie programu.