Kompetencja na wrzesień: PRZYJAŹŃ
Kształcony nawyk: Daję się poznać innym i dzielę się moimi zainteresowaniami
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)
Pytania i sugestie dla rodziców:
A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.
- Czy rozmawiamy z naszymi znajomymi o wspólnym hobby?
- Czy znamy się z rodzicami kolegów z klasy naszych dzieci?
- Czy rozmawiamy z nimi o zajęciach pozalekcyjnych naszych dzieci?
B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.
- Uważne słuchanie naszych dzieci kiedy chcą podzielić się z nami tym, co ich cieszy lub martwi oraz kiedy chcą powiedzieć nam o swoich planach.
- Zapoznanie przyjaciół własnego dziecka i wykazanie zainteresowania ich hobby.
- Częste rozmowy z dzieckiem na temat relacji ze znajomymi. Wyrażanie własnego zdania na temat pozytywnej roli przyjaźni.
- Uświadomienie sobie, że to rodzice są pierwszym i bardzo silnym przykładem właściwych relacji międzyludzkich. Refleksja nad własnymi relacjami w rodzinie. Budowanie w kontaktach ze znajomymi przyjaźni w oparciu o wzajemne poznanie się, życzliwość, wsparcie oraz niesienie pomocy.
- Chętne zawożenie dzieci na zajęcia pozalekcyjne. W miarę potrzeby proponowanie podwiezienia także ich znajomych. Podzielenie się tym obowiązkiem również z innymi rodzicami.
Opowiadanie:
Pytania do tekstu:
- Jakie są moje zainteresowania?
- Czy moi znajomi wiedzą o tym, co mnie interesuje? Skąd się o tym dowiedzieli?
- W jaki sposób dzielę się swoją wiedzą i zainteresowaniami?
Historia: „Winnetou”
Pewnego dnia Piotrek zapyta swoich kolegów z klasy: czytał ktoś z was książkę „Winnetou” Karola May’a?
Po potwierdzeniu odpowiedzi przez niektórych kolegów powiedział: kto ją przeczytał, ten wie, że Old Shatterhand o mały włos nie zginął z rąk ojca Winnetou. Sam Winnetou zanim poznał osobiście Old Shatterhand’a też był do niego wrogo nastawiony. Utożsamiał go z resztą białych, którzy przyjeżdżają na Dziki Zachód okradać Indian z ich naturalnych bogactw. Milczenie było zasadą postępowania Winnetou. Gadulstwo nie było godne mężczyzny. Mimo to między nim i Old Shatterhand’em narodziła się szczera przyjaźń, która nie wymagała wielu słów. Winnetou słuchając i obserwując bohaterskie czyny Old’a odkrywa w nim stopniowo przyjaciela. Zdaje sobie sprawę z tego, że to co miał w głowie – że wszyscy biali są źli – nie dotyczy Old’a.
Piotrek postanowił zadać jeszcze jedno pytanie kolegom: Dlaczego Old Shatterhand i Winnetou zdołali zostać tak dobrymi przyjaciółmi, mimo tego, że w dzieciństwie nimi nie byli?
Wnioski/konkluzje
- Aby dobrze kogoś poznać należy dużo z nim rozmawiać i wspólnie spędzać czas.
- Jeśli spędzamy mało czasu z naszymi kolegami, nie możemy oczekiwać od nich, że zgadną o czym w danej chwili myślimy lub czym się interesujemy. Ważne jest aby rozmawiać, dzielić się doświadczeniami i planami na spędzenie wolnego czasu.
- Wśród wielu kolegów i koleżanek z klasy na pewno jest ktoś, kto ma podobne zainteresowana do moich. Dzięki temu możemy razem uczęszczać na zajęcia pozalekcyjne.