Kompetencja na wrzesień: PRZYJAŹŃ
Kształcony nawyk: Daję się poznać innym i dzielę się moimi zainteresowaniami
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)

Pytania i sugestie dla rodziców:

A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.

  1. Czy rozmawiamy z naszymi znajomymi o wspólnym hobby?
  2. Czy znamy się z rodzicami kolegów z klasy naszych dzieci?
  3. Czy rozmawiamy z nimi o zajęciach pozalekcyjnych naszych dzieci?

B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.

  1. Uważne słuchanie naszych dzieci kiedy chcą podzielić się z nami tym, co ich cieszy lub martwi oraz kiedy chcą powiedzieć nam o swoich planach.
  2. Zapoznanie przyjaciół własnego dziecka i wykazanie zainteresowania ich hobby.
  3. Częste rozmowy z dzieckiem na temat relacji ze znajomymi. Wyrażanie własnego zdania na temat pozytywnej roli przyjaźni.
  4. Uświadomienie sobie, że to rodzice są pierwszym i bardzo silnym przykładem właściwych relacji międzyludzkich. Refleksja nad własnymi relacjami w rodzinie. Budowanie w kontaktach ze znajomymi przyjaźni w oparciu o wzajemne poznanie się, życzliwość, wsparcie oraz niesienie pomocy.
  5. Chętne zawożenie dzieci na zajęcia pozalekcyjne. W miarę potrzeby proponowanie podwiezienia także ich znajomych. Podzielenie się tym obowiązkiem również z innymi rodzicami.

Opowiadanie:

Pytania do tekstu:

  1. Jakie są moje zainteresowania?
  2. Czy moi znajomi wiedzą o tym, co mnie interesuje? Skąd się o tym dowiedzieli?
  3. W jaki sposób dzielę się swoją wiedzą i zainteresowaniami?
Historia: „Winnetou”

Pewnego dnia Piotrek zapyta swoich kolegów z klasy: czytał ktoś z was książkę „Winnetou” Karola May’a?

Po potwierdzeniu odpowiedzi przez niektórych kolegów powiedział: kto ją przeczytał, ten wie, że Old Shatterhand o mały włos nie zginął z rąk ojca Winnetou. Sam Winnetou zanim poznał osobiście Old Shatterhand’a też był do niego wrogo nastawiony. Utożsamiał go z resztą białych, którzy przyjeżdżają na Dziki Zachód okradać Indian z ich naturalnych bogactw. Milczenie było zasadą postępowania Winnetou. Gadulstwo nie było godne mężczyzny. Mimo to między nim i Old Shatterhand’em narodziła się szczera przyjaźń, która nie wymagała wielu słów. Winnetou słuchając i obserwując bohaterskie czyny Old’a odkrywa w nim stopniowo przyjaciela. Zdaje sobie sprawę z tego, że to co miał w głowie – że wszyscy biali są źli – nie dotyczy Old’a.

Piotrek postanowił zadać jeszcze jedno pytanie kolegom: Dlaczego Old Shatterhand i Winnetou zdołali zostać tak dobrymi przyjaciółmi, mimo tego, że w dzieciństwie nimi nie byli?

Wnioski/konkluzje
  1. Aby dobrze kogoś poznać należy dużo z nim rozmawiać i wspólnie spędzać czas.
  2. Jeśli spędzamy mało czasu z naszymi kolegami, nie możemy oczekiwać od nich, że zgadną o czym w danej chwili myślimy lub czym się interesujemy. Ważne jest aby rozmawiać, dzielić się doświadczeniami i planami na spędzenie wolnego czasu.
  3. Wśród wielu kolegów i koleżanek z klasy na pewno jest ktoś, kto ma podobne zainteresowana do moich. Dzięki temu możemy razem uczęszczać na zajęcia pozalekcyjne.