OBYWATELSTWO CYFROWE

Kształcony nawyk: Rozsądnie korzystam z internetu oraz z urządzeń nowych technologii
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)

Pytania i sugestie dla rodziców:

A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.

  1. Czy wiemy, co nasze dziecko ogląda w telewizji, jakie ma ulubione gry komputerowe, jak korzysta z Internetu?
  2. Czy staramy się rozmawiać z naszymi dziećmi o tym, co czytają lub oglądają w Internecie, telewizji, czasopismach itd.?
  3. Czy przed obejrzeniem filmu, zapoznajemy się z jego streszczeniem oraz recenzją znajdującymi się na platformie Leader100, w czasopismach lub Internecie?
  4. Czy podczas wspólnego oglądania telewizji pomagamy naszemu dziecku odróżnić fikcję od rzeczywistości oraz odrzucać te sceny, których nie należy oglądać?
  5. Czy korzystamy z filtru internetowego w komputerze oraz telefonie w celu ochrony dziecka w sieci?

B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.

  1. Częste tłumaczenie dziecku, że w różnych sytuacjach koleżeńskich powinno mieć własne zdanie oparte na świadomości tego, co jest dobre, a co złe. Dziecko powinno mieć świadomość, że nie należy zawsze ślepo ufać kolegom i przystawać bezkrytycznie na ich propozycje.
  2. Podczas wspólnego oglądania telewizji, a szczególnie wiadomości – tłumaczenie dzieciom jak interpretować usłyszane informacje, że nie należy wszystkiego przyjmować bezkrytycznie, że warto mieć własny system wartości, jako punkt odniesienia.
  3. Zachęcanie dziecka do sięgania po wartościowe czasopisma młodzieżowe, książki czy artykuły w Internecie.

Opowiadanie do pracy w grupie:

Pytania do tekstu:

  1. Dlaczego Michał oglądał wciąż te same filmiki?
  2. Czy naprawdę tak trudno byłoby Michałowi oderwać się od oglądania filmików podczas lekcji?
  3. Dlaczego tak trudno jest czasami przerwać oglądanie czegoś, co przyciąga naszą uwagę?
Historia: „Piłkomania cyfrowa”

Michał był uczniem piątej klasy i bardzo lubił piłkę nożną. Grał w nią z kolegami niemal każdego dnia, ale jeszcze więcej czasu poświęcał oglądaniu filmików z udziałem światowej sławy piłkarzy. Można by stwierdzić, że Internet praktycznie służył mu tylko do grania w piłkę nożną oraz oglądania zawodników strzelających gole, kiwających, a nawet tańczących. Mógł je oglądać nawet na wyciszonym telefonie, dlatego kiedy tylko była taka możliwość wykorzystywał do tego również lekcje w szkole, mimo tego, iż dobrze wiedział że korzystanie z telefonów podczas zajęć jest całkowicie zabronione i każdy uczeń, który posiada telefon komórkowy ma obowiązek oddania go przed lekcjami w sekretariacie szkoły.

A jednak jakaś nieopisana siła, niczym magnes sprawiała, że siedząc w ostatniej ławce, Michał na każdej lekcji języka polskiego, z wyjątkiem klasówek, sięgał po telefon i oglądał wciąż te same urywki meczów, jakby nigdy wcześniej ich nie widział. Robił to właśnie na tym przedmiocie, ponieważ nie sprawiał mu aż takich trudności.

Gdy już nic nie mogło oderwać go od oglądania goli, trików i tańców z udziałem słynnych piłkarzy, zwykle robił to sam nauczyciel. Kiedy został przyłapany kilka razy z rzędu na tym samym, nauczyciel zorientował się, że przypadek Michała to prawie nałóg i poprosił go o pozostanie po skończonej lekcji.

Koledzy z niecierpliwością czekali pod drzwiami na wynik rozmowy. Michał wyszedł po kilku minutach z niewzruszoną miną.

– Co ci powiedział? zapytali z ciekawością.
– Nic, kazał mi zmienić ławkę od następnej lekcji i w dzienniczku napisał, że sugeruje aby rodzice odebrali mi dostęp do Internetu, bo nie korzystam z niego rozsądnie i zachowuję się jakbym był od niego uzależniony.
– Ale numer! Wybuchnęli śmiechem koledzy.

Tylko Michałowi nie było do śmiechu. Wiedział, że wieczorem czeka go jeszcze rozmowa z rodzicami, a do końca nie rozumiał, na czym polega rozsądne korzystanie z Internetu.

Wnioski/konkluzje
  1. Powinniśmy ćwiczyć umiar w korzystaniu z mediów takich jak telewizja, Internet, czasopisma itp. Ćwiczenie to wymaga odmówienia sobie od czasu do czasu czytania czegoś z czystej ciekawości lub ze względu na przyciągające uwagę zdjęcie.
  2. Warto pamiętać, że zarówno Internet jak i urządzenia nowych technologii mają nam pomóc, ułatwić nam życie, zapewnić lepszą i szybszą komunikację i są nowoczesnym źródłem wiedzy. Należy jednak mądrze i z umiarem z nich korzystać, ponieważ w przeciwnym wypadku możemy uzależnić się i stać się ich niewolnikami.
  3. Nie warto kupować nowego telefonu czy komputera tylko dlatego, że jest to najnowszy model lub ze względu na kolor, markę czy panującą modę.