KOMUNIKACJA
Kształcony nawyk: Stosuję się do podstawowych zasad komunikacji z innymi ludźmi
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)
Hasła tygodniowe:
- Nie przerywam, kiedy ktoś rozmawia.
- Rozmawiam, zamiast krzyczeć.
- Zachowuję się grzecznie: unikam kłótni oraz wyzwisk.
- Przepraszam, jeśli się pomylę.
Pytania i sugestie dla rodziców:
A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.
- Czy stosujemy się w domu do zasad dobrej komunikacji, to znaczy:
a) używamy „magicznych” słów „dziękuję”, „proszę”, „przepraszam” itp.?
b) skupiamy uwagę na osobie mówiącej, to znaczy: zwracamy się w stronę rozmówcy, powstrzymujemy się od niepotrzebnych ruchów, utrzymujemy kontakt wzrokowy, mamy swobodny wyraz twarzy, nie przeszkadzamy kiedy ktoś przemawia, z szacunkiem i w odpowiednim momencie prosimy o powtórzenie jakiegoś zdania, gdy go nie rozumiemy oraz skupiamy się na tym, co mówi druga osoba powstrzymując się od własnych sądów?
c) opanowujemy emocje?
d) potrafimy w sposób jasny uzasadnić swoją wypowiedź?
e) potrafimy pójść na kompromis?
f) itd. - Czy dajemy przykład słuchania innych z uwagą i cierpliwością?
- Czy słuchamy w ten sposób naszego małżonka oraz dzieci?
B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.
- Stosowanie w domu zasad dobrej komunikacji. Wymaganie od dziecka przyjęcia tych samych zasad.
- Staramy się nie działać pod wpływem zniecierpliwienia, zdenerwowania czy złego humoru.
- Brak akceptacji dla negatywnych zachowań dziecka: wymuszanie różnych rzeczy od rodziców poprzez płacz, krzyk, obrażanie się, trzaskanie drzwiami itp.
- Należy wyeliminować ze swojego języka wszelkie wulgaryzmy, przekleństwa czy wyzwiska oraz oczekiwać tego samego od swoich dzieci.