ODWAGA
Kształcony nawyk: Czynnie uczestniczę w zajęciach i zgłaszam wątpliwości
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)
Hasła tygodniowe:
- Pytam, jeśli czegoś nie rozumiem.
- Mówię o sprawach, które mnie martwią lub których się boję.
- Przyznaję się do błędu, kiedy zrobię coś źle.
- Próbuję potraw, które mi nie smakują.
Pobożność: Codziennie odmawiam różaniec.
Pytania i sugestie dla rodziców:
A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.
- Czy chętnie odpowiadamy na pytania naszych dzieci oraz pomagamy im rozwiać wątpliwości?
- Czy zachęcamy nasze dzieci do wyjaśniania wszelkich wątpliwości na bieżąco, zarówno w domu, jak i podczas zajęć?
- Czy sugerujemy naszym dzieciom, by aktywnie brały udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych?
B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.
- Pomaganie dziecku w przezwyciężaniu nieśmiałości. Stwarzanie atmosfery zaufania i wsparcia niezależnie od sytuacji. Da mu to większe pole do zadawania pytań i zgłaszania wątpliwości.
- Współpraca rodzica z dzieckiem nad przygotowywaniem się do odpowiedzi ustnych. Rodzice są w tym przypadku pierwszymi odbiorcami; ważne jest unikanie nadmiernej krytyki oraz udzielanie życzliwych rad, by dziecko mówiło głośno, wyraźnie i powoli czyli tak, aby jego wypowiedź była zrozumiała i przejrzysta dla odbiorcy.
- Zachęcanie dziecka do radzenia sobie samemu w takich sytuacjach społecznych jak przyjmowanie gości, wizyta u lekarza, dentysty itd.
- Prośba o osobiste sprawdzenie oraz przedstawienie wszystkich danych dotyczących organizacji zajęć pozaszkolnych, takich jak: język obcy, klub młodzieżowy lub harcerstwo, wycieczki itd.