UMIARKOWANIE W KORZYSTANIU Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH

Kształcony nawyk: Rozsądnie korzystam z internetu oraz z urządzeń nowych technologii
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)

Hasła tygodniowe:
  1. Przestrzegam ustalonego czasu oglądania bajek.
  2. Słucham słuchowiska lub audiobooka zamiast oglądać bajki.
  3. Czytam książkę przez 30 minut, zanim usiądę do komputera lub telewizora.
  4. Zamiast na komputerze, gram z rodziną w planszówki.

Pobożność: Pamiętam o modlitwie różańcowej i nabożeństwie majowym.


Pytania i sugestie dla rodziców:

A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.

  1. Czy wiemy, co nasze dziecko ogląda w telewizji, jakie ma ulubione gry komputerowe, jak korzysta z Internetu?
  2. Czy staramy się rozmawiać z naszymi dziećmi o tym, co czytają lub oglądają w Internecie, telewizji, czasopismach itd.?
  3. Czy przed obejrzeniem filmu, zapoznajemy się z jego streszczeniem oraz recenzją znajdującymi się na platformie Leader100, w czasopismach lub Internecie?
  4. Czy podczas wspólnego oglądania telewizji pomagamy naszemu dziecku odróżnić fikcję od rzeczywistości oraz odrzucać te sceny, których nie należy oglądać?
  5. Czy korzystamy z filtru internetowego w komputerze oraz telefonie w celu ochrony dziecka w sieci?

B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.

  1. Częste tłumaczenie dziecku, że w różnych sytuacjach koleżeńskich powinno mieć własne zdanie oparte na świadomości tego, co jest dobre, a co złe. Dziecko powinno mieć świadomość, że nie należy zawsze ślepo ufać kolegom i przystawać bezkrytycznie na ich propozycje.
  2. Podczas wspólnego oglądania telewizji, a szczególnie wiadomości – tłumaczenie dzieciom jak interpretować usłyszane informacje, że nie należy wszystkiego przyjmować bezkrytycznie, że warto mieć własny system wartości, jako punkt odniesienia.
  3. Zachęcanie dziecka do sięgania po wartościowe czasopisma młodzieżowe, książki czy artykuły w Internecie.