UMIARKOWANIE W KORZYSTANIU Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH
Kształcony nawyk: Rozsądnie korzystam z internetu oraz z urządzeń nowych technologii
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)
Hasła tygodniowe:
- Przestrzegam ustalonego czasu oglądania bajek.
- Słucham słuchowiska lub audiobooka zamiast oglądać bajki.
- Czytam książkę przez 30 minut, zanim usiądę do komputera lub telewizora.
- Zamiast na komputerze, gram z rodziną w planszówki.
Pobożność: Pamiętam o modlitwie różańcowej i nabożeństwie majowym.
Pytania i sugestie dla rodziców:
A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.
- Czy wiemy, co nasze dziecko ogląda w telewizji, jakie ma ulubione gry komputerowe, jak korzysta z Internetu?
- Czy staramy się rozmawiać z naszymi dziećmi o tym, co czytają lub oglądają w Internecie, telewizji, czasopismach itd.?
- Czy przed obejrzeniem filmu, zapoznajemy się z jego streszczeniem oraz recenzją znajdującymi się na platformie Leader100, w czasopismach lub Internecie?
- Czy podczas wspólnego oglądania telewizji pomagamy naszemu dziecku odróżnić fikcję od rzeczywistości oraz odrzucać te sceny, których nie należy oglądać?
- Czy korzystamy z filtru internetowego w komputerze oraz telefonie w celu ochrony dziecka w sieci?
B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.
- Częste tłumaczenie dziecku, że w różnych sytuacjach koleżeńskich powinno mieć własne zdanie oparte na świadomości tego, co jest dobre, a co złe. Dziecko powinno mieć świadomość, że nie należy zawsze ślepo ufać kolegom i przystawać bezkrytycznie na ich propozycje.
- Podczas wspólnego oglądania telewizji, a szczególnie wiadomości – tłumaczenie dzieciom jak interpretować usłyszane informacje, że nie należy wszystkiego przyjmować bezkrytycznie, że warto mieć własny system wartości, jako punkt odniesienia.
- Zachęcanie dziecka do sięgania po wartościowe czasopisma młodzieżowe, książki czy artykuły w Internecie.