ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Kształcony nawyk: Wypełniam moje obowiązki
Kompetencja stała: Nauka (dobrze wykorzystuję czas na naukę: uczę się codziennie i efektywnie)
Hasła tygodniowe:
- Robię to, co do mnie należy.
- Kończę wszystko, co zacząłem.
- Przyznaję się do błędów i staram się je naprawić.
- Odrabiam na czas zadania domowe.
Pobożność: W codziennej modlitwie dziękuję Panu Jezusowi za wszystko, co mnie spotyka.
Pytania i sugestie dla rodziców:
A) Poniższe pytania mogą pomóc w zastanowieniu się, w jaki sposób pracować poza szkołą, by wdrażać realizowany w szkole plan rozwoju dziecka.
- Czy ulegamy kaprysom naszych dzieci? A naszym własnym?
- Ustalony w rodzinie plan dnia znacząco wpływa na plan dnia dziecka. Czy wstajemy i kładziemy się spać o ustalonej porze? Również w weekendy?
- Zachęcamy nasze dzieci do pokonywania trudności i podejmowania wyzwań? Jak wspieramy dzieci w realizacji trudnych zadań?
- Czy na własnym przykładzie pokazujemy dzieciom jak pokonywać kaprysy i przezwyciężać trudności?
B) Poniższe sugestie wskazują w jakich zadaniach potrzebne jest osobiste zaangażowanie ze strony rodziców. Celem przedstawionych propozycji jest ukazanie możliwości wsparcia dziecka w pracy nad rozwojem poszczególnych nawyków i kompetencji.
- Egzekwowanie od dzieci sumiennego wykonywania codziennych obowiązków domowych, nieporzucania podjętej pracy przed jej ukończeniem itd. Dawanie do zrozumienia, że marudzenie i ociąganie się podczas pracy lub nauki nikomu nie pomaga.
- Zachęcanie do odrabiania lekcji o wcześniej ustalonej porze, niezależnie od chęci dziecka.
- Wprowadzenie w domu zdrowego stylu życia: stałe godziny posiłków, spotkania rodzinne „bez ekranu”, ograniczenie spożycia słodyczy i słodkich napojów, spożywanie owoców i warzyw, uprawianie sportu itd.